اخبار
کد خبر : 931
پنجشنبه - ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۰۰:۲۰

نوروزی درواکنش به عوارض ۱۲۰ درصدی صادرات سیب زمینی عنوان کرد:

نوروزی درواکنش به عوارض ۱۲۰ درصدی صادرات سیب زمینی عنوان کرد:

تعادل بازار سیب‌زمینی نیازمند اجرای الگوی کشت / دلایل افزایش قیمت سیب زمینی
رحمت اله نوروزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی  خانه ملت، درپاسخ به این مطلب که وزرات صنعت، معدن و تجارت به منظور کاهش قیمت سیب زمینی که ناشی از کمبود آن در بازار است، تعرفه ۱۲۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی درنظر گرفته اند که با توقف صادرات بتوانند قیمت این محصول را در بازارهای داخلی کاهش دهند، آیا این اقدام مسئولان دولتی درجهت کاهش قیمت سیب زمینی مقطعی نیست؟ آیا ارزانی نرخ سیب زمینی باید به قیمت از دست دادن بازارهای صادراتی باشد؟ گفت: متأسفانه دراین چند سال اخیر کشوربا نوسان قیمت سیب زمینی مواجه بوده به طوری که در یک سال تولیدکننده و در سال دیگرمصرف کننده متضررشده است.
نماینده مردم شریف شهرستان علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه کشورهرساله با یک روند در بحث محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی مواجه بوده است، تصریح کرد: درسال گذشته به علت اینکه کشاورزان بیش از حد نیاز مصرفی جامعه سیب زمینی تولید کرده بودند این محصول در انبارها ذخیره شد و به علت اینکه صنایع تبدیلی در خصوص نگهداری سیب زمینی درسرد خانه ها و یا تبدیل به سایر محصولات جانبی در کشور وجود نداشت، سیب زمینی رایگان به کمیته امداد و بهزیستی و ارزان قیمت به بازارعرضه شد.
نوروزی با تأکید براینکه کشور با یک آسیب جدی در بحث تولید و قیمت گذاری سیب زمینی مواجه است، اظهارداشت:تعرفه ۱۲۰ درصدی برای توقف صادرات و به دنبال آن کاهش قیمت سیب زمینی به طورحتم یک عملکرد مقطعی درجهت کاهش قیمت ها است به طوری که در حال حاضر سیب زمینی در بازار  وجود ندارد که بخواهد صادر شود به همین علت آنچه که باعث مشکلات در بحث تولید و قیمت گذاری محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی شده نبود الگوی کشت مناسب در دست کشاورزان است.
نوروزی، درتشریح راهکارهایی درجهت جلوگیری از نوسانات قیمتی سیب زمینی درهرسال، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت مناسبی دراختیار کشاورزان هراستان قراردهد به طوری که دراین الگوی کشت میزان واقعی سالیانه مصرف سیب زمینی درکشور و میزان واقعی کشت درهراستان  از جمله گلستان، مازندران، فارس و خوزستان درجهت پاسخگویی به عرضه و تقاضا این محصول مشخص شود.
وی، با بیان اینکه هزینه های کشت سیب زمینی از جمله نهاده های کشاورزی چون کود، سم وبذر وهزینه های نگهداری تا زمان برداشت برای کشاورزان بسیارگران تمام می شود، تصریح کرد: هزینه های تمام شده کشاورزان را درزمان کاشت، داشت و برداشت باید مشخص شود و براساس آن دولت یک خرید مناسبی را برای سیب زمینی در نظر گیرد.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، با تأکید بر اینکه شرکت های تعاونی روستایی بازوان کشاورزی کشورهستند،گفت: به طور حتم این شرکت های تعاونی روستایی ازسوی دولت می توانند حلقه ی اتصال بین تولید کننده و مصرف کننده باشند به طوری که  با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی علاوه برکوتاه شدن دست دلالان، این محصول با قیمت پایین به دست مصرف کننده می رسد و سود حاصل از آن هم نصیب خود کشاورزان می شود.

(بیشتر…)