اخبار
کد خبر : 909
جمعه - ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۸

نوروزی:دولت افزایش قیمت اقلام خوراکی را آسیب شناسی کند

نوروزی:دولت افزایش قیمت اقلام خوراکی را آسیب شناسی کند

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه متأسفانه واردات محصولات غذایی و نهاده های دامی و کشاورزی نسبت به زمان گذشته انحصاری شده است، گفت:گفت: وزارت کشاورزی و صنعت با بهره گیری از آسیب های چند سال اخیر در بازار محصولات کشاورزی و دامی یک برنامه ریزی دقیق و مدونی برای سامان بخشی این بازار آشفته محصولات غذایی باید در نظر گیرند.
رحمت اله نوروزی در پاسخ به گزارش با نک مرکزی درخصوص تغییرات قیمتی ۱۱ گروه اصلی اقلام خوراکی درهفته منتهی به۱۲ مهرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه درسال گذشته،گفت: متأسفانه تولید محصولات کشاورزی و دامی در طی یک سال اخیر به علت عدم حمایت ازتولید کنندگان در جهت کاهش هزینه های تولیدی دیگر مقرون به صرفه نبوده به طوری که در این یک سال تولید دچار آسیب های جدی و روانی شده است.
نماینده مردم شریف علی آباد کتول وکمالان درمجلس شورای اسلامی ، با تأکید براینکه قانون هدفمند سازی یارانه ها قانون صحیح و لازم الاجرایی در زمینه اقتصادی کشوراست، تصریح کرد: متأسفانه این قانون تا به امروز آن طور که باید و شاید به علت عدم آماده سازی زیر ساخت ها و بسترها و نظارت کارشناسانه ومدون ، درست انجام نشده به طوری که باعث شده مصرف کنندگان و تولید کنندگان  متضرر شوند.
نوروزی در تشریح علت افزایش ۲۲.۲ درصدی قیمت لبنیات درطول یک سال، اظهار داشت: متأسفانه به علت عدم تخصیص ارز ۱۲۲۶ در جهت ترخیص به موقع نهاده های دامی از جمله کنجاله ، سویا، سبوس و آرد جو امروز شاهد افزایش چند برابری قیمت لبنیات در کشورهستیم.
سود افزایش قیمتی لبنیات درجیب دلالان
نوروزی، با بیان اینکه تا به امروز سودی از این افزایش قیمتی لبنیات درجیب دامداران نرفته است، افزود: شیراکنون در کشور تولید می شود اما سود حاصل از آن به جای جیب دامداران در جیب دلالان و واسطه گران رفته است به طوری که واسطه گر در جهت انتقال شیر از دامدار به کارخانه دار کیلویی ۱۵۰ تومان سود می برد.
رشد شدید قیمتی لبنیات پس از اجرای  قانون هدفمندی  یارانه ها
وی،با اشاره به اینکه متأسفانه افزایش هفتگی قیمت محصولات لبنی باعث کاهش ۲۲ درصدی سرانه مصرف لبنیات درجامعه شده است ، تصریح کرد: قبل از اجرای  قانون هدفمند سازی یارانه ها قیمت یک قالب پنیر ۵۰ گرمی ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان بود اما بعد از اجرای این قانون به ۴۵۰۰ تومان رسیده که این امر به علت عدم هماهنگی با قدرت خرید مردم باعث کاهش سرانه مصرف لبنیات شده است.
پس ازاجرای قانون هدفمندی  یارانه ها قیمت کود اوره به ۳۵۰۰۰ تومان رسید
نماینده مردم شهرهای علی آباد کتول ،مزرعه کتول،سنگدوین وکمالان درمجلس، با تأکید براینکه متأسفانه به علت عدم نظارت صحیح و کارشناسانه برروی اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها به جای رشد و توسعه اقتصادی، کشور با کاهش و آسیب جدی در تولید مواجه شده است، اظهارداشت: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت ماست ۲۵۰۰ تومان و قیمت کود اوره کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان بود اما پس از اجرای این قانون قیمت ماست به ۷۸۰۰ تومان و قیمت کود اوره کیلویی به ۳۵۰۰۰ تومان و در بازار آزاد به ۵۰۰۰۰ تومان رسیده است.
طلسم انحصاری واردات شکسته شود
رحمت اله نوروزی با بیان اینکه متأسفانه واردات محصولات غذایی و نهاده های دامی و کشاورزی نسبت به زمان گذشته انحصاری شده است، گفت: باید این انحصارات از جمله انحصار واردات نهاده های دامی که دست یک سری افراد قدرتمند و ذیربط است از سوی مسئولان دولتی و دستگاه های نظارتی شکسته شود.
گرانی سوخت عامل اصلی افزایش  79 درصدی قیمت حبوبات
نوروزی، دلالان و واسطه گران را عامل افزایش  79 درصدی قیمت حبوبات درطول یک سال دانست و تصریح کرد: علاوه بر عدم تخصیص ارز ۱۲۲۶ درجهت واردات نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم ، هزینه های کاشت، داشت و برداشت از جمله شخم زنی و بذر پاشی به علت گرانی سوخت که پس از اجرای  قانون هدفمند سازی یارانه ها صورت گرفت هم بسیار افزایش یافته که این مهم باعث افزایش هزینه های تولیدی کشاورزان و به دنبال آن افزایش ۷۹.۷درصدی قیمت حبوبات در طول یک سال شده است.
هجوم دلالان به بازار میوه
وی، با تأکید بر اینکه دولت باید از باغداران حمایت عملیاتی کند به طوری که عدم حمایت و نظارت باعث راهیابی دلالان به بازار میوه و سبزی هم شده است، گفت: متأسفانه دلالان وواسطه گران باعث افزایش ۸۲.۱ درصدی  قیمت میوه تازه در طول یک سال شده اند به طوری که در حال حاضردلالان وسودجویان نارنگی را به صورت نارس کیلویی ۵۰۰ تومان ازباغداران خریداری کرده و با عملیات سبززدایی با گاز اتیلن رنگدانه سبز کلروفیل درپوست میوه را نارنجی وزرد کرده و این محصول را به عنوان میوه نوبرانه کیلویی ۵۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسانند.
اهتمام دولت درجهت کاهش قیمت ها
 نماینده علی آباد کتول درمجلس، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت با بهره گیری از آسیب های چند سال اخیر در بازار محصولات کشاورزی و دامی کشور یک برنامه ریزی دقیق و مدونی برای سامان بخشی این بازار آشفته محصولات غذایی باید در نظر گیرند.
 عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس، در تشریح راهکارهایی درخصوص کاهش قیمت این اقلام خوراکی،گفت: دولت علاوه بر نظارت و مدیریت دقیق درخصوص قیمت گذاری و تنظیم بازارو اجرای قانون انتزاع وظایف و اصلاح الگوی کشت باید با تخصیص ارز ۱۲۲۶درجهت ترخیص نهاده های دامی و کشاورزی ازافزایش شدید قیمتی این اقلام جلوگیری کند و درکاهش قیمت این مواد خوراکی هم اهتمام بسیاری داشته باشد.

(بیشتر…)