اخبار » اسلایدر
کد خبر : 2482
جمعه - ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

نوروزی: دولت برای ساخت کانال انحراف مسیر سیل در گلستان اقدام کند

نوروزی: دولت برای ساخت کانال انحراف مسیر سیل در گلستان اقدام کند

‍ ‍ نوروزی: دولت برای ساخت کانال انحراف مسیر سیل در گلستان اقدام کند

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان بارش‌های شدید نقطه‌ای و بالاآمدن ناگهانی آب مسیرها را علت وقوع سیل در گلستان دانست و گفت: دولت باید برای ساخت کانال انحراف سیلاب‌ها و تحکیم دیواره رودخانه‌ها تأمین اعتبار کند.

رحمت الله نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سیل اخیر در استان گلستان، با بیان اینکه در چند سال اخیر مدام در گلستان با سیل مواجه شده‌ایم، اظهار داشت: بخشی از علت این سیل به خاطر نابودی جنگل و قطع بی‌رویه درخت‌هاست. از طرف دیگر ما نتوانستیم ماجرای آب‌خیزداری را مدیریت کنیم و نتوانستیم ظرفیت‌سازی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با اشاره به بارش‌های شدید نقطه‌ای، بالاآمدن ناگهانی آب مسیرها را علت وقوع سیل دانست و گفت: افزایش سطح آب رودخانه همواره با سیلاب‌های ناگهانی همراه بوده و در شهرها و روستاها و اراضی بالا دست ما را با خسارات زیادی مواجه کرده است.

نوروزی با بیان اینکه «سدهای ما ظرفیت خالی مناسبی دارد» گفت: مثلا ظرفیت خالی سد بوستان در تاریخ ۲ تیر، ۱۱ میلیون متر مکعب بوده است. دبی ورودی ۳۳ متر مکعب بر ثانیه بوده است. خروجی آن هم ۵.۲ متر مکعب بر ثانیه بوده است. ما باید توجه بیشتری به ظرفیت‌های خود و اقداماتی جهت جلوگیری از وقوع سیل داشته باشیم.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس افزود: دولت باید در زمینه اجرای کانال انحراف سیلاب ها تأمین اعتبار کند. این اقدام بسیار ضروری است. علاوه بر ایجاد کانال باید دیواره رودخانه‌ها را تحکیم کنیم. آزادسازی حریم رودخانه و ترمیم پل‌ها نیز بسیار مهم است که در این زمینه اقدامی صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان در مورد خسارت کشاورزان گفت: من در جلساتی به وزیر جهاد کشاورزی گفتم که متولی کشاورزان خسارت دیده‌، است. البته با توجه به تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی، حمایت تمام و کمال از کشاورزان خسارت دیده در توان دولت نیست. صندوق بیمه کشاورزان باید پای کار بیایند. کشت شالی در استان گلستان سختی‌های زیادی دارد. کشاورزان هزینه زیادی برای شخم، سم، کود و نیروی انسانی پرداخته‌اند. حمایت کردن از آنها واجب است. می‌طلبد دولت وارد صحنه شود.