اخبار
کد خبر : 1327
پنجشنبه - ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۰۰:۱۸

نوروزی: بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست

نوروزی: بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست

رحمت ا.. نوروزی عصر سه شنبه در نشست با رسانه های استان، با بیان اینکه در نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره تاکید بر استقلال اقتصاد در کشاورزی شده است، افزود: نیاز است تا تسهیلاتی به کشاورزان برای مکانیزه شدن کشاورزی ارائه شود.
عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: کشاورزی استان باید مکانیزه شود و ماشین آلاتی مانند تراکتور و کمباین که می تواند مفید باشد باید به روز شوند، نه اینکه از ماشین آلات ۳۰ سال گذشته که اکنون مستهلک شده، استفاده شود.
دبیر مجمع نمایندگان گلستان ضمن تاکید بر این نکته که  امکانات برای کشاورز در مراحل مختلف کشاورزی باید مهیا شود، اذعان کرد:  بریا رونق در کشاورزی باید تسهیلات کم سود در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و از طرفی هنگام برداشت نیز، تضمینی برای محصولات کشاورزی وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی، شرکت تعاونی های روستایی باید به عنوان بازوان کشاورز باشند تا سود اصلی نصیب کشاورزان شود.
در بحث هدفمند کردن یارانه ها باید دست کشاورز گرفته شود
وی با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها، گفت: در بحث هدفمند کردن یارانه ها باید دست کشاورز گرفته شود؛ امسال قرار بود ۲۵ درصد از تسهیلات بانکها به حوزه کشاورزی اختصاص یابد؛ باید دید این مورد محقق می شود و بانکها به این تعهد عمل می کنند.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی با اعلام اینکه نیاز است راه های تشویقی برای کشاورزان در نظر بگیریم، افزود:  امروز اراضی کشاورزی به مسکونی و تجاری تغییر کاربری داده که این نگرانی ایجاد می کند.
نوروزی تصریح کرد: انجام کشاورزی مثل گذشته برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست به همین دلیل نگاه دیگری در حوزه کشاورزی ایجاد می شود که خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود.
وی ادامه داد: باید شرایط تسهیلات و حمایت ها به گونه باشد که کشاورزی مقرون به صرفه باشد. با وجود حمایت ها بهره وری در این بخش بالا خواهد رفت؛ این کار نیازمند برنامه حمایتی در بخش کشاورزی است.
نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در بحث پرداخت خسارت، گفت: بیمه محصول کشاورزی یکی از مسائل مهم برای کشاورزان به شمار می رود به همین جهت کمیسیون کشاورزی و نمایندگان مجلس دغدغه این موضوع را دارند.
بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست
دبیرمجمع نمایندگان گلستان با اعلام این نکته که بیمه محصولات کشاورزی جوابگوی هزینه های کشاورزان نیست، افزود: به عنوان مثال با وقوع سرمازدگی سیل و مواردی ازاین قبیل بیمه به خوبی حمایت نمی کند، از این رو کشاورز دغدغه دارد که این مورد باید از سوی دولت و مجلس مورد حمایت قرار بگیرد.
رحمت ا.. نوروزی اظهار کرد: دولت یازدهم کار خوبی در بحث افزایش خرید محصولات کشاورزی مانند گندم و کلزا انجام داد؛ امیدواریم در بقیه امور هم این قدام های اساسی را برداشته شود.
وی از وجود واسطه در کشاورزی که سبب افزایش قیمت محصولات  می شود ابراز نارضایتی کرد و گفت: در اساسنامه شرکت تعاونی های روستایی این مورد آورده شده که به صورت مستقیم از کشاورز خرید انجام شود اما این مهم تاکنون عملیاتی نشده است، امیداریم با نگاه مثبتی که وزیر جهاد کشاورزی دارد این بحث هم عملیاتی شود.

(بیشتر…)