اخبار
کد خبر : 1014
چهارشنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰

نوروزی:طرح جامع پنبه نهایی شد/یارانه مناسب ماشین‌های برداشت مکانیزه

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس ،درتشریح طرح جامع پنبه، گفت: در راستای این طرح کارشناسان مرکز تحقیقات پنبه با بررسی مشکلات گذشته صنعت کشت پنبه به طرح حمایتی از کشاورزان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه و اصلاح بذر می پردازند.
رحمت اله نوروزی درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خانه ملت،درخصوص طرح جامع پنبه که براساس این طرح کشور به مدت ۵ سال در تولید پنبه خودکفا می شود و دیگر نیازی به واردات آن از سایر کشورهای جهان ندارد،گفت:درچندهفته گذشته با شخص رئیس جمهور ، وزیر جهاد کشاورزی، شریعتمداری مشاور رئیس جمهور، اسفندیاری مجری طرح گندم ،درگاهی مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و گیاهان صنعتی وزارت جهادکشاورزی، حکیمی و حسین پور جلسه ای در خصوص طرح توسعه پایدار کشت پنبه داشتیم در این جلسه مقرر شد که از سوی حجتی وزیر جهاد کشاورزی طرح جامع پنبه درکشور اجرا شود که  خوشبختانه بر اساس اظهارات اخیر مدیرکل دفتر پنبه، طرح جامع پنبه به مرحله نهایی رسیده و به زودی تصویب و ابلاغ می‌شود.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس،تصریح کرد: متأسفانه دولت هر کیلو پنبه را از کشاورزان در حدود ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان خریداری می کند که این میزان خرید از سوی دولت برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.
وی اظهار داشت: هزینه ی تولیدی هرکیلو پنبه با توجه به هزینه های آبیاری ، سم وکود، عملیات پنبه چینی برای هرکشاورز در حدود ۳۵۰۰ تومان تمام می شود که این قیمت خرید از سوی دولت متناسب با هزینه های تولیدی این کشاورزان نیست.
نوروزی، ادامه داد: وزیرجهاد کشاورزی اعلام کرده بود که افزایش خرید پنبه امکان پذیرنیست اما باید  اصلاح کشت بذرصورت گیرد به طوری که باید بذری را درمرکز تحقیقات این وزارت خانه تولید کرد که توناژ بالایی داشته باشد.
وی، تصریح کرد:بی شک توناژ بالا پنبه می تواند پاسخگو هزینه های تمام شده تولیدی کشاورزان باشد.
نماینده مردم علی آباد کتول وبخش کمالان در مجلس،تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح زیرکشت پنبه در استان گلستان،مازندران،خوزستان و فارس است، این استان ها در خصوص کشت و تولید پنبه از توانایی بسیار مطلوبی برخوردار هستند، به همین جهت در راستای طرح جامع پنبه حمایت عملیاتی از این کشاورزان زحمت کش می شود به طوری که حتی این کشاورزان می توانند به جای تولید ۶۵ هزار تن پنبه ۱۲۰ هزارتن پنبه مورد نیاز کارخانجات را تولید کنند.
نوروزی دردرتشریح طرح جامع پنبه،اظهارداشت: در راستای این طرح کارشناسان مرکز تحقیقات پنبه با بررسی مشکلات و معضلات گذشته صنعت کشت پنبه به طرح حمایتی از کشاورزان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه و اصلاح بذر می پردازند.
پرداخت یارانه ۷۰ درصدی برای ماشین‌های برداشت مکانیزه پنبه
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس ،با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات دیگری که باعث کاهش کشت پنبه درسال جاری شده است نبود ماشین آلات مدرن و نوین در این صنعت است، افزود: خوشبختانه دولت در خصوص هزینه های بسیار زیاد برداشت پنبه دستور به خرید ۱۲ دستگاه مکانیزه برداشت پنبه داده است و با توجه به قیمت‌های بیش از یک میلیارد تومانی این ماشین‌آلات، مقرر شده که یارانه ۷۰ درصدی برای خرید ماشین‌های برداشت مکانیزه پنبه از سوی دولت به شرکت‌های تعاونی داده شود.

(بیشتر…)